lördag 7 januari 2012

Drömmar

Jag antar att alla drömmer om en ljus och lycklig framtid. Vad som är ljust och lyckligt skiljer sig kanske, men alla vill vi ha det lite bättre. Vi vill alla ägna oss åt det vi tycker mest om att göra.
Jag har ett problem. Jag vet inte vad jag tycker mest om att göra, men jag har en dröm om ett annat liv. Ett liv på landet.
När jag säger ett liv på landet tänker ni säkert på ett sånt där romantiskt idealiserat liv på landet. Man har några hönor för att det är trevligt med ägg,man kanske har en häst som man rider på och man köper sin inredning i någon trendig antikbod. Äter "närproducerat" det vill säga svenskt. Men man har fortfarande ett heltidsjobb i "stan" och har någon som kommer och klipper gräsmattan åt en.
Min dröm är istället denna. Att sakta, men säkert bli mer och mer självförsörjande. Först kanske det är ved, sen ägg, mjölk och grönsaker. Senare även kött och foder. Man har en häst för att den behövs i skogsbruket. Kanske börjar man hålla får för ull och kött. Det är min dröm.
Kanske är det orimligt att tro att man blir lycklig av att leva så. Ni måste tro att jag är galen. Ett sådant liv är inte ett lätt liv, det inser jag, men det är den enda drömmen om framtiden som får mina ögon att tåras. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar