torsdag 23 juni 2011

Recept på galette a la Kristin

På min födelsedag var vi och åt på en restaurang på Torsgatan som heter Byn. De serverar galettes, crepes och cider och jag kan verkligen rekommendera stället. Då fick jag lära mig att galettes är bovetepannkakor med fyllning från Bretagne och Normandie. Såklart, som den matnörd jag är måste jag prova.
Såhär gjorde jag:
Ingredienser för tre mindre galettes:
Pannkaka:
75 g bovetemjöl
1 ägg
2-3 dl vatten
1 tsk salt
Smör till stekning

Fyllning:
I fyllningen kan man ha vad som helst. Gärna någon slags ost. Jag tog:
3 skivor Chevre
Några kvistar persilja
Två vitlöksklyftor
Några blad babyspenat per galette
Lite honung (jag hade ingen så jag tog sirap)

Gör såhär:
Blanda ihop ingredienserna till pannkakan. Den får en ganska spännande konsistens som påminner om jordnötssmör fast lösare. Låt smeten stå ett tag, en timme eller så, och stek sedan i smör på medelhög värme.
Pannkakorna får inte så mycket färg, så oroa er inte för det.
Sätt sedan ugnen på 200 grader. Lägg en bit bakplåtspapper på en plåt och lägg pannkakorna på den. Lägg en bit ost i mitten av varje pannkaka. Strö över hackad persilja, pressad vitlök och spenatblad. ringla över lite honung. Salta och peppra. Vik ihop till små fyrkantiga paket och lägg med "skarven" nedåt. Nu är det bara skjuts in i ugnen. Kanske 10 min.
Servera med vad som helst. Jag tog stekt ägg, morotssoppa och sallad, men om jag varit i stan och kunnat välja, hade jag tagit små kokta rödbetor och valnötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar