torsdag 2 juni 2011

Är högre lön försvarbart?

För inte så länge sen var jag och lyssnade på en föreläsning som hölls av en man från Ingenjörer Utan Gränser. Ha pratade om att överkonsumtionen i världen hela tiden ökar och det beror på att vi hela tiden vill ha det lite bättre. Ett sätt att ha det bättre är att ha mer saker anser de flesta verkar det som. Jag har börjat fundera på det här med konsumtion och speciellt min egen konsumtion. I några år nu har jag följt några stora mode/livsstilsbloggar som verkligen uppmanar till konsumtion. Länge har jag också strävat efter att konsumera utan tanke på att jag sliter på världen.
För ett par månader fick jag ett kuvert från den här långtidsundersökningen som görs i Sverige och som håller koll på vad folk tycker om sin livssituation. En av frågorna i den var om man tyckte att ens inkomst räckte till det man ville. Jag har ju studiemedel och inget mer. Alla vet ju att studiemedlet är för lågt! Eller är det? Jag klarar mig faktiskt på 6.500 i månaden. Då sparar jag 1.500 i månaden för att kunna vara ledig på sommaren. Efter jag har betalat min hyra har jag 4.000 kvar ungefär. 1.500 - 2.000 går till mat. Då är det 2.000 kvar. Vad jag gör för dem vet jag inte riktigt, men jag antar att jag går på fest, köper kurslitteratur, köper lite kläder och annat mer eller mindre nödvändigt. Efter att jag funderat igenom vad mina pengar egentligen går till kunde jag känna mig ganska säker på att svara, att min inkomst räcker bra och blir över, tack! De flesta studenter vill väl skjuta mig när jag säger att studiemedlet är väl tilltaget, men det är det. Det är bara lågt om man ska försöka hålla samma konsumtions nivå som någon med 35.000 i månadslön.
Den insikten tillsammans med att tänka på att inkomstutvecklingen drivs av en högre konsumtion gjorde mig stolt. Tänk att jag kan vara nöjd i livet med bara studiemedlet. Nu skäms jag inte längre över att köpa mina kläder på Humana eller över att jag funderar på hur länge ett plagg kan tänkas anses snyggt innan jag köper det. Att vara snål handlar inte längre om att spara på pengar, det handlar om att spara på världens resurser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar