måndag 12 januari 2009

Morgonrock i Arantröja

Jeans från lee, långt lila linne från Gt, blåvitrandig polo från Hm och Arantröja som min mamma stickat.


Arantröjan på bilden är min nya älskling. Det hela började med att jag och mamma tittade på bilder från när hon och hennes kille var i fjällen någon gång på 70-talet. De hade båda Arantröjor som mamma stickat. Jag och killen hade precis varit i fjällen och jag fick för mig att jag skulle sticka oss var sin. Nu är det så att mitt tålamod är långt ifrån oändligt så jag kom ungefär en halv ärm. Då tog mamma över och stickade i ett nafs två. En till mig och en till killen.
De är hur varma som helst. Behöver inte ha vantar för man blir så varm om händerna.
Arantröjan är en tröja som fiskarna på Aranhlvön hade. De olika mönstrena symboliserar olika saker så som fiskelycka, familjelycka osv. Mönstrena bidrar även till att tröjan blir så tjock och varm.

1 kommentar:

  1. Arantröjor är verkligen snygga och tidlösa.
    Synd att den inte är så vanlig i Sverige :-)
    Stickade plagg är stilfullt.

    SvaraRadera