tisdag 12 juli 2011

Dagens kunskap!

Sitter och ser smart ut på stadsbiblioteket. Det är mycket folk här trots att det är mitt i sommaren. Bredvid mig sitter en söt kille som pluggar ekonomi och ser väldigt frustrerad ut. Själv har jag ett par hörlurar på mig och lyssnar på Per Norberg, universitetslektor på Lunds universitet. Han pratar på om arbetsrätt. Just nu handlar det om lagen om medbestämmande i arbetslivet. Att vara fackligt ansluten har sina fördelar i en förhandlingssituation. Man märker vilken stor makt fackförbunden har haft genom historien. Läs och begrunda!. Till exempel är arbetsgivaren skyldig att på eget initiativ förhandla med en fackförening som arbetsgivaren har slutit kollektivavtal med, när det gäller alla större förändringar på företaget. Bara en sådan sak. Jag blir mer och mer glad för att jag läser den här kursen. Det känns som att risken för att jag någon gång kommer befinna mig i en situation där jag anställer någon är ganska stor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar