fredag 1 juli 2011

Vardagsgrönska!

Igår var jag på kolonilotten. Jag cyklade förbi plantagen på vägen och köpte den efterlängtade grässaxen. Jag köpte några plantor också. En kinesisk riddarsporre, som vanlig riddarsporre, men 30 cm hög. En jätteverbena och en rosenöga. Köpte några taklökar och fetknoppar till stenpartiet som är Tomas lilla ögonsten. Hoppas han blir nöjd med hur jag pulade ner dem.
Maria följde med och vi köpte lite mat i en affär i närheten och pratade strunt medan jag klippte av allt gräs jag kunde hitta. 
Jordgubbplantorna är som tokiga just nu. Det mognar säkert ett tjog gubbar varje dag. Sista bilden visar gårdagens skörd. 
När Maria gått stannade jag ett par timmar till. Hann klippa ned lite vissnade prästkragar. Tydligen kan de blomma igen om man gör så. Rensade raderna av palsternacka och morötter och planterade om lite mynta. Har bestämt mig för att ha en liten kant av mynta runt hela lotten. Kanske skjuter jag mig i foten. Mynta är som ogräs och sprider sig snabbare än man hinner blinka. Till exempel, om man lägger en rotbit av mynta på marken så kommer blad skjuta ut från den och den kommer slå rot. 
Drömmen om ett hus på landet har aldrig varit mer närvarande, men jag får nöja mig med dessa kvadratmeter ett tag till.
Stenparti

Jordgubbsplantorna dignar

Gårdagens skörd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar