tisdag 5 juli 2011

Grillad grönsaksröra!

Tydligen gäller tidigt sänggående idag. Det har jag fått order om. Om en timme är det marsch i säng. Jag som precis har druckit kaffe. Hur tänkte jag nu? Vad ska jag göra i en timme för att bli trött. Har letat lägenheter, betalat räkningar, kollat på exjobbsannonser och stalkat folk på Facebook, min vanliga hobby. Vad ska jag göra nu? Skriva något här kanske. Så vad har hänt idag?
Idag har varit en ganska bra dag ändå. Vi satt på Espresso House på Odengatan och drack kaffe och pulade med var sin dator. Käkade lunch i Observatorielunden och köpte födelsedagspresent till syster och frukostbricka till Ludvig på Stadsmissionen. Syster skulle för övrigt göra galettes, men jag fick inte hjälpa till. Hon är envis den där lillasystern.
Dagens middag blev en ratatouillekusin med grillsmak. Den blev väldigt god och var jätteimproviserad så jag tänkte dela med mig av den här. Om man vill vara riktigt lyxig och krånglig så kan man såklart grilla på en riktig grill. Vi tog grillpannan, en underskattad pärla i köket.
Tag alltså, för ungefär 4 portioner:
2 auberginer
1 zucchini, jag tog en gul.
1 gul lök
3 klyftor vitlök
1/2 chili
1 msk olivolja
1 burk hela skalade tomater.
1/2 buljongtärning
Peppar och någon grön krydda, kanske oregano.
4 portioner pasta av favoritslag. Jag tog tagliatelle.

Vidare, gör såhär:
Värm panna eller grill till medelhög temperatur, typ 4 av 6.
Skiva auberginer och zucchinis på längden, i 0.5 cm tjocka skivor. Salta och låt ligga ett tag. Klyv löken i  fjärdedelar och grilla tillsammans med de hela vitlöksklyftorna och chilin. Grilla så länge du vågar.
Värm en vanlig stekpanna eller gryta. Hacka den grillade löken, vitlöken och chilin och lägg i stekpannan tillsammans med oljan.
Torka av varje skiva aubergine/zucchini med lite hushållspapper och grilla så länge du vågar. Skär i mindre bitar och lägg ned i stekpannan. Häll över burktomaterna och smula över buljongtärningen. Låt puttra så länge du orkar. Släng på peppar och grönkrydda nån gång.
Koka pasta under tiden och dansa till Erasure eller nåt.
När pastan är klar häller man bara ner den bland grönsakerna. Ja man häller av vattnet först såklart. Klart! Ät med riven Grana Padano, men någon sådan hade inte jag så det blev sallad till.
Hoppas det smakar.

Nu har jag dödat en kvart av timmen i alla fall

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar