torsdag 14 juli 2011

Mot nya djärva mål!

Igår var en sån där dag som man alltid vill ha. Sitta på ett fik och se smart ut med rosa laptop efter lunch, för att sedan gå och köpa grillingredienser och dricka till.
Nu för tiden blir det aldrig kött när jag grillar. Det är så mycket godare med grönsaker. Man bara slänger på lite av varje och toppar med halloumi. Mums!
Bakade en hallontårta också, med hallon från kolonin.
Den blev jättegod, lagom ickesöt.
Här kommer receptet. Knepet med potatismjöl är relativt nytt för mig.
Tag först:
Till botten:
2 msk smör.
2 msk ströbröd
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
4 ägg
2 dl strösocker
Till fyllning:
3 bananer
½ dl socker
Till garnering:
3 dl grädde
Bär i överflöd
En springform med diameter 24 cm.
Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa formen. Vispa ägg och socker pösigt och vitt. Blanda mjölerna och pakpulvret och häll ned i äggblandingen. Rör om och häll över till formen. Sätt in i ugnen och låt stå 3 min. Mosa under tiden bananerna och blanda med sockret.
Ta ut botten, låt den svalna och ta utur den ur formen. Dela den i två delar med en vass kniv och bred ut bananmoset emellan. Vispa grädden och bred ut över tårtan. Häll på bär. Klart! Servera direkt, eller venta med garneringen.

Fick in min inlämningsuppgift igår kväll. Klapp på axeln till mig. Nu drar jag och Hult mot den hultianska släktfesten i Danmark. Får se hur det blir. Kommer vimla av pysslingar och bryllingar till Ludvig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar