torsdag 7 juli 2011

Sommarläsning!

Jag och Ludvig blev påhoppade av en ligvistikmastersstudent från Kina på SU. Han gjorde en undersökning av dialekter och ville att vi skulle prata in 300 lösryckta meningar på olika teman. För besväret fick vi 150 kronor var och gjorde äntligen slag i saken och köpte var sitt exemplar av samma bok. Nu ska här bli läsecirkel. Boken vi köpte heter Norwegian Wood och är skriven av den japanska författaren Haruki Murakami. Boken har filmatiserats och gick på bio i Sverige under förra året, men vi har inte sett den. Det ska vi avsluta med. Ludvig har läst Kafka på stranden av samme författare och tyckte mycket om den.
Nu har vi hunnit läsa tre kapitel. Boken har hittills varit uppbyggd av minnesfragment i en icke-kronologisk ordning, men håller ändå ihop sig. Det är som om han gläntar på dörren till det förflutna lite i taget, ungefär som ett minne fungerar. Man tänker ju knappast kronologiskt utan blandar och associerar i huvudet. Väldigt spännande skriven och han målar upp en vacker värld av detaljer och känslor. Många grepp tycker jag mig känna igen ifrån Prousts mästerverk På spaning efter den tid som flytt. Även han målar med minnen, känslor och detaljer. Ser mycket fram emot att få kasta mig in i nästa kapitel.
Köpte även boken Illusionen om gud av världens, enligt baksidan, mest kände ateist. Jag brukar inte fundera så mycket på Gud och religion. Har en ganska bestämd uppfattning att det som människor kallar Gud är en önskan om att få saker förklarade för sig och att få tröst. Dock brukar jag inte kalla mig ateist. Brukar inte kalla mig något alls. Det är lite av min grej. Fack är det inte. Nu får vi se vad han säger den där Dawkins.
Mer om Gud och allt det där i ett annat inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar